2013-2014. Evolució de les sessions de la JrFLL i de la FLL!

Logos_Lego_League

SESSIÓ 5a

JUNIOR FIRST LEGO LEAGUE (JrFLL)

Tots els nostres equips ja tenen nom! Prement damunt els requadres i fotos, podreu accedir a la fototeca de Picassa per veure com treballen els nostres nens i nenes, tant de la JrFLL com de la FLL.2013_Equips_JrFLL

En aquesta ocasió els nostres equips van rebre la visita de l’Adelina Geyer, de l’Institut de Ciències de la Terra Jaume Almera, la qual va explicar moltes coses sobre els volcans. Va ser molt interessant i ens va poder aclarir tots els nostres dubtes. Moltes gràcies Adelina!!

Adelina

FIRST LEGO LEAGUE (FLL)

(Si premeu damunt els requadres i fotos, podreu accedir a la fototeca de Picassa per veure com treballen els nostres nens i nenes, tant de la JrFLL com de la FLL.)

2013_Equip_FLL

Aquests nois i noies ho estan preparant tot molt bé i han creat fins i tot el seu propi blog!!!

http://argonautes-fll.blogspot.com.es/10988-argonautes

Podreu veure com treballen, les visites que han fet… No us el podeu perdre!! És interessantíssim!!!

SESSIÓ 4a

JUNIOR FIRST LEGO LEAGUE (JrFLL)

El Grup 3 ja té nom: VOLCANERS

La sessió d’avui consistia sobretot en compartir idees, moltes idees. I els nostres bombetes si alguna cosa tenen és imaginació. I malgrat que tots els grups tenen els mateixos objectius, cada projecte acaba prenent el seu camí, uns posant més èmfasi en els aspectes tècnics, i d’altres dedicant més temps a pensar i imaginar propostes.

L’Albert Cot, el monitor del grup 4, ens explica què han fet durant la sessió: “Havíem de4a_jrfll_Foto6 dibuixar solucions davant d’una situació d’emergència per inundació”. Els components del grup “han coincidit en dibuixar vaixells, amfibis, barques i boies”. Això ha estat durant la primera part de la sessió, mentre que la segona l’han dedicat a “programar amb Lego WeDo”. “Hem programat «arrencar» i «parar» un hidroavió que hem construït. L’hidroavió portava un sensor d’inclinació, de manera que en funció de la inclinació el motor arrencava o parava”.

4a_jrfll_Foto2En Joan Sau, que forma part d’aquest grup, explica que “fer l’hidroavió m’ha encantat. I també com mou l’hèlix”. En la conversa que han tingut sobre què cal fer després d’una inundació, el Joan ha proposat que “caldria construir una màquina que xuclés l’aigua de la inundació i la tornés al mar”.

la foto6L’Adrià Cot, del grup VOLCANERS, ens explica què ha fet avui: “He muntat una bota, com una sabata, amb peces Lego”. “Quan esclata un volcà, servirà per protegir el peu”.  En el seu grup també han estat donant voltes a “com prevenir un volcà, què fer quan passa i com solucionar-ho”. A l’Adrià se li ha acudit la proposta següent: “He pensat que amb un sensor es podrien detectar les vibracions i d’aquesta manera es sabria quan tindria lloc una erupció volcànica”.

L’Arnau Berenguer ens explica el següent: “amb el meu la foto7amic Eric Quesada hem muntat un dipòsit d’aigua amb un sistema d’alarma” amb peces Lego. “Quan hi hagués una erupció, l’aigua sortiria del dipòsit i frenaria la lava”. En la discussió que han mantingut en el grup, també ha proposat una idea molt original: “Hi podria haver com uns camins profunds al voltant del volcà. Quan sortís la lava, es canalitzaria per aquests camins”. D’aquesta manera, la població dels volcans quedaria protegida. Era el seu aniversari i des del Club Bombeta se l’ha felicitat amb un regal. Moltes felicitats!

Ara passem al grup dels VOLCÀNICS. Parlem amb en Quim Bech: “He continuat fent l4a_jrfll_Foto4a casa amb rodes, usant les peces de Lego, que havia començat el dia anterior”. Quan li pregunto per què fa una casa amb rodes, la seva resposta no pot ser més original: “gràcies a les rodes, la casa podrà escapar de la zona de perill si hi ha l’erupció d’un volcà”. Segons en Quim, “totes les cases properes a un volcà haurien de tenir rodes”. “També he fet una hèlix mòbil que forma part de la casa i que serveix per netejar l’aire”. En Quim també vol reivindicar que va proposar el nom del grup que finalment va ser escollit.

Com podeu veure, la sessió d’avui ha estat molt profitosa i, sobretot, molt imaginativa. Tenir idees és l’inici de tot bon projecte, o sigui que anem pel bon camí! Abans de plegar, però, cal recordar la feina que caldrà fer pel proper dia. Ens ho recorda de nou l’Albert Cot: “Pel proper dia hauríem de concretar encara més el disseny del projecte, en el cas del nostre grup, el disseny del vaixell. D’aquesta manera ja podrem començar a construir el prototip definitiu”.

FIRST LEGO LEAGUE (FLL)

4a_fll_foto4L’experiència sempre és un grau. Per això és tant important pel grup dels grans comptar amb algú com en David Agustín: “he estat jutge del projecte científic i de les missions en anys anteriors” ens explica, tot i aclarint que “mai havia participat en el disseny”. Però aquesta experiència sens dubte resulta de gran ajut a l’hora de triar les missions que cal escollir, entre el ventall que es proposa en el repte. Aquesta era la feina que tocava fer en aquesta sessió: “Avui hem estat mirant les missions que hi havia, com eren i quants punts donen. Entendre tot això és molt important per seguir treballant”.

En aquest moment s’uneix a la conversa la Meritxell Vila, i tal com conclouen, “abans de fer el robot nosaltres hem d’entendre les missions”. 3a_fll_foto7Encara no s’han decidit, però potser comencen a tenir clar quines no faran: “Està claríssim, la de l’avió veig difícil que la fem, tot i que ha d’escollir el grup. Creiem que és una missió que té per objectiu evitar que es facin robots de mida gran. Les missions semblen dissenyades amb la finalitat que els robots siguin petits i amb molts sensors”. En David també ens aclareix que en anys anteriors, hi va haver grups que van fer robots molt grans que assolien el repte sacrificant la part més tecnològica, i això anava de fet contra l’esperit del concurs.

També hem parlat amb la Lola Bech, que acaba d’incorporar-se al grup. “Hem parlat de les missions” 4a_fll_foto3explica. “Però encara no tinc clar quina és la que més li agrada”. En tot cas, la missió que més li ha cridat l’atenció ha estat la de l’avió: “un robot ha de moure una palanca i l’avió ha d’arribar a una zona molt concreta. Si es queda aturat entremig aleshores es perden punts”. La Lola, que fins ara havia estat en el grup dels Junior, comenta que aquest projecte li sembla molt “xulo”.

La Marta Santiago coincideix amb la Lola en triar la missió4a_fll_foto2 de l’avió com la que més li ha cridat l’atenció, tot i que reconeix que “és difícil perquè l’èxit depèn de com estigui tensada la corda. Si no està tot correcte no s’aconsegueixen els punts”. També fa referència a la missió de la branca: “cal fer-la caure i és fàcil que hi hagi algun problema perquè pot quedar sota d’una peça”. La Marta també explica que “avui ha estat més aviat una sessió de conversa i de prendre decisions”. Els ha resultat molt útil en aquest sentit “una aplicació per l’iPad que es diu LegoScore, per mirar com es puntua cada missió”. La Marta acaba afegint: “tinc ganes que ens posem a la feina”. 

SESSIÓ 3a

JUNIOR FIRST LEGO LEAGUE (JrFLL)

En els grups que participen a la Junior FIRST LEGO League, aquesta darrera sessió ha estat força important. Com explica la Míriam Ripoll, la monitora del grup 3, aquesta jornada es tractava de “triar una catàstrofe. I secundàriament  jugar amb els Legos”. I així ha estat, cada grup ha triat una catàstrofe amb aquest resultat:

Grup 2: volcans. Aquest grup ja té nom: es diuen VOLCÀNICS
Grup 3: volcans
grup 4: inundacions

Al Tomàs Corcho, dels VOLCÀNICS, el que més li ha agradat ha estat “dibuixar el volcà”. L’aspecte més disputat ha estat triar la catàstrofe: “el tema l’hem triat fent una rodeta. Cadascú ha triat un tema i l’hem escrit a la roda. La majoria ha triat els volcans”. Era justament el tema que havia triat personalment en Tomàs: “és el tema que més m’agrada i per això l’he triat”.

Al Bernat Pont, del grup 4, el que també li ha agradat més ha estat “jugar amb els Legos”. Sobre el tema, ell s’ha decantat per les inundacions “ja que és el que ens pot passar de forma més propera”. El seu dibuix era molt original: “he dibuixat un vaixell especial amb sensors per detectar objectes. Seria un vaixell que navegaria en les inundacions i que “aniria per sobre de la ciutat inundada”.

Els qui potser s’han passat més temps rumiant sobre la catàstrofe a triar han estat els del grup 3. Així ho explica l’Adrià: “A l’hora de votar, hi ha hagut 3 que han escollit inundacions, 1 que ha preferit terratrèmols i 2 que volien els volcans”. Seguidament han descartat l’opció que contava amb menys partidaris, i han tornat a votar i “hi ha hagut 3 pels terratrèmols i 3 pels volcans”. Com desfer aquest empat? Finalment han decidit fer-ho a sort. “Finalment ha sortit els volcans”. De nou, l’Adrià s’apunta als Legos com el que més li ha agradat de la jornada. La Carla Giró, també del grup 3, ens explica que “hem vist vídeos” i ens confirma que “ens ha estat difícil trobar el tema”. El seu tema preferit eren els terratrèmols.

Atenció! I què ens espera la jornada següent? Ens ho explica la Míriam Ripoll, entrenadora de l’equip 3: “cal que reflexionem sobre el que passa abans, durant i després d’una catàstrofe”. Afegeix que “en cas que coneguem a algú que hagi viscut una d’aquestes catàstrofes en primera persona, li podem preguntar com ha estat aquesta experiència”. I finalment, també cal que “pensem en quines professions poden ajudar a prevenir i també participen en el salvament durant una catàstrofe”.

FIRST LEGO LEAGUE (FLL)

Tot i que no han parat de treballar en el seu repte de la FIRST LEGO League, el grup dels grans no s’ha volgut oblidar de celebrar la festa d’aniversari del bombeta Joan Vila. Sobre el repte, en Patrick Albó, un dels entrenadors, explica que “estan molt il·lusionats” i ens transmet que han decidit centrar-se en el tema “Incendis forestals a Catalunya”. Ja tenen fins i tot preparat l’escenari on, segons ens informa en Patrick, “el robot haurà de fer front a reptes diferents” relacionats amb el tema triat. També ens parla de la vessant col·laboradora del projecte, però tal com diu,  “ja hi haurà temps d’anar-ho explicant en properes sessions”. Així ho esperem!

Ja sabeu, bombetes. Tenim feia, i tot un pont sencer per rumiar-hi!!

Fins aviat!

Roger Corcho
El Reporter Bombeta

SESSIÓ 2a

JUNIOR FIRST LEGO LEAGUE (JrFLL)

Grup 1 – Entrenadora: Teresa Navarro
Grup 2 – Entrenador: Jaume Bech
Grup 3 – Entrenadora: Míriam Ripoll
Grup 4 – Entrenador: Albert Cot

Els quatre entrenadors han exposat els temes a escollir: Volcans, Terratrèmols, Huracans i Inundacions.

Entrevistes:

Emma Sánchez

Club Bombeta: Com ha anat avui?
Emma Sánchez: Avui hem començat a jugar amb les peces de Lego Wedo i hem fet una baldufa.
CB: I com la fèieu girar?
ES: Posàvem la baldufa fins el suport, ajuntàvem l’engranatge de la baldufa amb el del suport i engegàvem el motor. Després aixecàvem el suport, i la baldufa marxava girant.
CB: Molt de pressa?
ES: Primer hem posat els engranatges com deien les instruccions, i després els hem anat canviant, i cada vegada girava diferent. També hem mesurat el temps que seguia girant la baldufa segons com posàvem els engranatges.
CB: Hi havia molta diferència?
ES: Home, no molta, però algunes vegades ni tan sols girava sola, queia directament… i d’altres l’havíem d’aturar abans que caigués de la taula! A més, mentre provàvem tots els engranatges, he construït el meu invent pels terratrèmols.
CB: Què és?
ES: Un robot que, quan hi ha terratrèmol, aguanta amb molta força el sostre per que no caigui damunt de la gent.

Jaume Bech (entrenador)

CB: Hola Jaume, com ha anat aquesta sessió?
JB: Molt bé, estic molt content!! Hem fet un repàs dels 4 fenòmens, del perquè passen i de si ens avisen abans de què passin. També els hi he posat deures per la propera sessió!

Jaume Agustín i Pau Tong Lin Xu

CB: Hola nens!! Què feu amb les peces de lego?
JA i PT: Construim un vaixell
CB: Un vaixell? I això per què?
JA i PT: Doncs no ho tenim encara prou clar, però segur que serà per escapar-se d’algun desastre!

Lluc Reucheron

CB: Hola Lluc! Què estàs construint?
LlR: Estic fent un volcà, perquè m’agraden molt.
CB: Creus que és difícil construir-lo?
LlR: No, què va… crec que és més fàcil fer un volcà que els altres efectes naturals.

Fotos_2a_sessio

FIRST LEGO LEAGUE (FLL)

Grup 1 – Entrenador: David Agustín
Grup 2 – Entrenador: Patrick Albó

Els equips de la First Lego League es van familiaritzant amb alguns elements i amb la taula de competició.

Fotos_2a_sessio_FLL

SESSIÓ 1a

Els equips dels dissabtes de la Júnior FIRST® LEGO® League (nens i nenes de 6 a 9 anys) i de la FIRST® LEGO® League (nens i nenes de 10 a 16 anys), ja han començat a funcionar! Quasi vuitanta persones es van reunir aquest dissabte dia 28 de setembre a la primera sessió.

En David Agustín, Na Míriam Ripoll i l’Albert Cot, són els enginyers i pares encarregats d’entrenar els equips dels dissabtes, i la Teresa Navarro ho és de l’equip dels dimecres. En aquesta primera sessió es va explicar a tots els assistents com s’organitzarien els grups i en què consistiria els reptes d’enguany:

El “Disaster Blaster” és el repte dels equips de la Júnior FIRST® LEGO® League, el qual demana aportacions per pal·liar i resoldre les catàstrofes naturals. Els nens han de proposar una solució per aquest repte, que il·lustraran  amb un model construït amb peces LEGO un pòster il·lustratiu del procés seguit.

El “Nature’s Fury” és el repte de l’equip de la FIRST® LEGO® League, el qual demana aportacions per pal·liar i resoldre les catàstrofes naturals. Escollirem un tipus de desastre o un entorn amb el que treballar, proposarem la nostra solució, bastirem i presentarem un projecte científic al respecte. Dissenyarem, construirem i programarem un robot.

DEURES!! Pel proper dia, el 12 d’octubre, els nens i nenes dels equips han d’haver pensat en els reptes que han de treballar i portar la informació al respecte que hagin trobat tant a internet, com a biblioteques, o revistes i diaris.

Tot seguit trobareu unes fotos d’aquesta primera sessió.

CONTINUARÀ…

foto 1pfoto 2pfoto 3pfoto 4p

Advertisements

Quant a enginyerscatalunya

Enginyers Industrials de Catalunya
Aquesta entrada ha esta publicada en Activitats fetes, Sin categoría. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

Esteu comentant fent servir el compte WordPress.com. Log Out / Canvia )

Twitter picture

Esteu comentant fent servir el compte Twitter. Log Out / Canvia )

Facebook photo

Esteu comentant fent servir el compte Facebook. Log Out / Canvia )

Google+ photo

Esteu comentant fent servir el compte Google+. Log Out / Canvia )

Connecting to %s